Pokusy o zvyšovanie rýchlosti na vybraných úsekoch zriedkavé nie sú, aj keď v poslednej dobe počujeme hlavne o znižovaní.

Rýchlosť 130 km/h na diaľnici je zaužívaná takmer všade v EÚ. Je to tak už desiatky rokov. Všetci dobre vieme, že sa doba mení. Autá sú konštruované inak a vyššie rýchlosti dokážu zvládať zvyčajne lepšie, ako ich starší súrodenci. Konkrétna zmena sa chystá na autostráde A1 medzi Viedňou a Salzburgom. "Rakúsko o niečom takom uvažovalo už v rokoch 2006 a 2007 a na niektorých úsekoch skúšalo maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Hoci žiadne negatívne výsledky test nepriniesol, v tichosti sa prešlo opäť na tradičnú diaľničnú rýchlosť," uvádza Igor Sirota z ÚAMK. "Na testovanom úseku vtedy nedošlo k žiadnym vážnym nehodám. Ale napriek tomu boli všetci v Rakúsku radi, že celá vec skončila. V čase, keď sa bavíme o ochrane klímy a životného prostredia, je téma ako zvýšenie rýchlosti na diaľniciach kontraproduktívna," komentovala test v roku 2008 zástupkyňa rakúskeho autoklubu ÖAMTC. 


Rakúskou špecialitou sú však takzvané IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft) zóny. Sú to úseky so zníženou rýchlosťou na sto, prípadne len na 80 kilometrov za hodinu kvôli obmedzeniu záťaže z emisií a hluku.

Zvýši sa rýchlosť na diaľniciach aj na Slovensku? 

Čas od času média prinesú informáciu o tom, že by sa mohla MPR (maximálna povolená rýchlosť) na vybraných úsekoch diaľnic na Slovensku zvýšiť. Aká je reakcia kompetentných? "Ministerstvo nad zvýšením rýchlosti na diaľniciach aktuálne neuvažuje. Naše diaľnice sú navrhované na určitú rýchlosť, väčšinou 130 kilometrov za hodinu alebo nižšiu, z ktorej sa odvíjajú jednotlivé technické parametre vozovky, napríklad polomery oblúkov, dĺžky pripájajúcich a odpájajúcich pruhov na križovatkách," vysvetlila Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

Jedným z dôvodov, prečo zvýšenie MPR na diaľnici nemá zmysel, je údajná malá časová úspora. Pri krátkej trase súhlasím, pri cestách cez celú republiku sa však rozdiel zväčšuje.

Rád by som vedel, pod akými parametrami stavajú aktuálne nové úseky diaľnic na Slovensku. Keď sa pozrieme mierne vedľa, na železnicu, tak sa bijú do pŕs, že máme nové úseky, kde môžu vlaky jazdiť až závratných 160 km/h. A potom sa pozrieme do sveta, akou rýchlosťou tam už desaťročia jazdia vlaky, a je nám do plaču.

Zdroj: Noviny.sk, HnOnline

Foto: Blankgut

Pokusy o zvyšovanie rýchlosti na vybraných úsekoch zriedkavé nie sú, aj keď v poslednej dobe počujeme hlavne o znižovaní.

Rýchlosť 130 km/h na diaľnici je zaužívaná takmer všade v EÚ. Je to tak už desiatky rokov. Všetci dobre vieme, že sa doba mení. Autá sú konštruované inak a vyššie rýchlosti dokážu zvládať zvyčajne lepšie, ako ich starší súrodenci. Konkrétna zmena sa chystá na autostráde A1 medzi Viedňou a Salzburgom. "Rakúsko o niečom takom uvažovalo už v rokoch 2006 a 2007 a na niektorých úsekoch skúšalo maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Hoci žiadne negatívne výsledky test nepriniesol, v tichosti sa prešlo opäť na tradičnú diaľničnú rýchlosť," uvádza Igor Sirota z ÚAMK. "Na testovanom úseku vtedy nedošlo k žiadnym vážnym nehodám. Ale napriek tomu boli všetci v Rakúsku radi, že celá vec skončila. V čase, keď sa bavíme o ochrane klímy a životného prostredia, je téma ako zvýšenie rýchlosti na diaľniciach kontraproduktívna," komentovala test v roku 2008 zástupkyňa rakúskeho autoklubu ÖAMTC. 


Rakúskou špecialitou sú však takzvané IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft) zóny. Sú to úseky so zníženou rýchlosťou na sto, prípadne len na 80 kilometrov za hodinu kvôli obmedzeniu záťaže z emisií a hluku.

Zvýši sa rýchlosť na diaľniciach aj na Slovensku? 

Čas od času média prinesú informáciu o tom, že by sa mohla MPR (maximálna povolená rýchlosť) na vybraných úsekoch diaľnic na Slovensku zvýšiť. Aká je reakcia kompetentných? "Ministerstvo nad zvýšením rýchlosti na diaľniciach aktuálne neuvažuje. Naše diaľnice sú navrhované na určitú rýchlosť, väčšinou 130 kilometrov za hodinu alebo nižšiu, z ktorej sa odvíjajú jednotlivé technické parametre vozovky, napríklad polomery oblúkov, dĺžky pripájajúcich a odpájajúcich pruhov na križovatkách," vysvetlila Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

Jedným z dôvodov, prečo zvýšenie MPR na diaľnici nemá zmysel, je údajná malá časová úspora. Pri krátkej trase súhlasím, pri cestách cez celú republiku sa však rozdiel zväčšuje.

Rád by som vedel, pod akými parametrami stavajú aktuálne nové úseky diaľnic na Slovensku. Keď sa pozrieme mierne vedľa, na železnicu, tak sa bijú do pŕs, že máme nové úseky, kde môžu vlaky jazdiť až závratných 160 km/h. A potom sa pozrieme do sveta, akou rýchlosťou tam už desaťročia jazdia vlaky, a je nám do plaču.

Zdroj: Noviny.sk, HnOnline

Foto: Blankgut