Ak si myslíte, že predsa nejde o žiadnu tragédiu, tak ste na omyle, nie všetci to vnímajú rovnako. A je zaujímavé a vlastne svojim spôsobom i príznačné, že najväčší problém v tom vidia Francúzi, keďže ich (neslávne) známa hustá sieť stacionárnych radarov dojí z vodičov neuveriteľné čiastky peňazí. Vedia totiž, že v prípade Britov si od tejto chvíle neškrtnú. Ak občanov Albiónu v akomkoľvek európskom štáte – a pochopiteľne tým pádom aj vo Francúzsku - neprichytia za rýchlosť priamo na mieste a polícia nestotožní vodiča bezprostredne po priestupku, vymáhanie pokuty bude v podstate nemožné. A posielanie platobných príkazov cez lamanšský prieliv vonkoncom zbytočné.

bezpečnosť na cestách

Prehľadný úsek cesty mimo obec, veľmi mierna pravotočivá zákruta, pred ktorou je znížená rýchlosť na 80 km/h, povolím nohu z plynu a... blesk. Čo vám budem vysvetľovať? O pár mesiacov mi samozrejme prišiel domov pozdrav z fronty za barbarské prekročenie rýchlosti o príšerne nezodpovedných a šialených 6 kilometrov za hodinu...

Francúzsko takto zarábalo na Britoch až 60 miliónov eur ročne

Ak máte pocit, že stacionárne radary vo Francúzsku prispievajú k bezpečnosti cestnej premávky, skúste sa nad tým zamyslieť ešte raz. Kto z vás by si po mesiacoch pamätal, že niekde na výlete prekročil rýchlosť a o koľko, keď ho na danom mieste okamžite nezastavil policajt? No, ja osobne nie. Absolútne by som si to nepamätal. A poučenie z priestupku by sa tým dostavilo aké? Nedostavilo by sa vôbec žiadne, pretože krajinou galského kohúta som sa prevážal niekedy pracovne aj tri dni v týždni po celý rok. Akurát by som nespokojne zaplatil pokutu a ďalej to neriešil. A presne o to ide. Jeden stacionárny radar možno zarobí na sankciách majland, ale ani zďaleka nedonúti vodičov k opatrnosti, keď ich po porušení predpisov nik nezastaví a minimálne nezdrží kvôli dohovoru o dodržiavaní predpisov. Takže ide o ryžovanie alebo skutočnú bezpečnosť na cestách? Odpoveď určite poznáte aj sami.

Ako pripomína rešpektovaný britský magazín Auto Express, odchodom Británie z EU pre nich prestala platiť európska smernica z roku 2015, ktorá uľahčila a umožnila úradom vyhľadávať akékoľvek vozidlá a ich majiteľov registrovaných v rámci európskej únie. Práve otvorenie registrov dovolilo príslušným inštitúciám a polícii poštou vyzvať majiteľov vozidiel k zaplateniu pokuty, a ak v danej krajine EÚ platí objektívna zodpovednosť, majiteľ v zásade nemal na výber.

Až 500 tisíc pokút ročne

Odhad francúzskej internetovej stránky Caradisiac hovorí o výpadku príjmu až 60 miliónov eur ročne, čo nie je samozrejme zanedbateľná položka. Ročne takto pomocou stacionárnych radarov Francúzi skasírovali až pol milióna britských motoristov, čo už je ďaleko za hranicou honu na čarodejnice. Asi vás neprekvapíme informáciou, že sa francúzske úrady momentálne pokúšajú túto situáciu zvrátiť a dosiahnuť s britským náprotivkom obojstrannú dohodu o cezhraničnom vymáhaní trestov, ako to majú napríklad so Švajčiarskom. Každopádne jednania môžu kľudne trvať aj roky a dohovor sa nemusí podariť nikdy, napríklad aj kvôli naštrbeným vzťahom po odchode Veľkej Británie z EÚ.

zdroj: autoexpress.co.uk