Mali by byť vybraní vodiči autobusovej a nákladnej dopravy a k nim i rušňovodiči železničnej dopravy zaradení do prioritnejšej skupiny na vakcináciu proti ochoreniu covid-19? Združenia dopravcov si myslia, že mali a ich dôvody majú z pohľadu prevádzkovateľov ťažkej techniky logiku. „Tieto osoby zabezpečujú prepravu všetkých základných potrieb od liekov cez potraviny až po suroviny pre kritickú infraštruktúru. Našou snahou je zabezpečiť, aby celý dodávateľský reťazec bol bezpečný a nezlyhal na doprave.“ uviedol pre TASR poverený generálny tajomník Česmadu Roman Kment.

prioritné očkovanie

Dopravcovia sú v názore jednotní

Podobne sa k tejto téme postavila aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS). Predseda tohto združenia Stanislav Skala podľa TASR informoval o tom, že požiadal hlavného hygienika Jána Mikasa o umožnenie očkovania proti covidu-19 limitovanej skupine autodopravcov, respektíve vodičom nákladnej autodopravy, členom UNAS. Malo by ísť najmä o vodičov, ktorí zabezpečujú vnútroštátne zásobovanie obyvateľstva potravinami a prostriedkami dennej potreby občanov a ktorí zabezpečujú medzinárodnú nákladnú autodopravu hlavne v rámci krajín EÚ. UNAS argumentuje tým, že títo vodiči pracujú v „prvej línii“ a ich vyradenie z práce by mohlo skomplikovať spoločenskú situáciu.

prioritné očkovanie

Podľa Česmadu Slovensko mal túto žiadosť podporiť aj minister dopravy Andrej Doležal a z dostupných informácií pochádzajúcich práve od Združenia cestných dopravcov SR vieme, že momentálne stojí rozhodnutie na komunikácii medzi rezortami dopravy a zdravotníctva.

Pýtal sa ich niekto?

Tým by sme mohli túto správu uzatvoriť, nejde ale nespomenúť jeden pomerne podstatný fakt. A to ten, že nám v tejto jednotnej rétorike dopravcov a štátnych úradníkov chýba jeden dôležitý hlas. Máme samozrejme na mysli samotných vodičov. Nepochybujeme, že veľká časť z nich proti vakcinácií nič nemá, naopak uvítajú postupný návrat momentálne komplikovanej spoločenskej situácie do normálu. Na druhej strane sa však dá takmer s istotou predpokladať, že nie všetci šoféri z povolania budú mať na navrhované očkovanie rovnaký názor. A potom je na mieste otázka, ako bude Česmad, UNAS i ministerstvo dopravy a zdravotníctva tento rozpor riešiť. Zákaz jazdiť by totiž mohol mať na časť profesionálov ten najhorší dopad.