Diaľnica do Košíc v r2026? Už toľkokrát presunutý termín, že Slováci žiadnemu novému sľubu neveria a nie je vylúčené, že generácia dnešných 40-50tnikov sa jej nedočká!

Najsmutnejšie na tom je, že NDS chce začať súťaž o posledný úsek až v roku 2021. Áno, čítate správne! Až o 4 roky! Ide o úsek Turany-Hubová, ktorý roky trápia rôzne problémy. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. Európska komisia v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby úseku cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica. "V prípade pozitívneho vývoja sme schopní v roku 2021 začať súťažiť zhotoviteľa," avizoval na stretnutí s novinármi nový generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.


Takže si to povedzme na rovinu. V aktuálnych podmienkach, keď výberový tender trvá 12 mesiacov, sa reálne môže stať, že stavba sa začne stavať až v r2022. Doba trvania stavby sa odhaduje na 4 roky, ak pôjde všetko hladko. Netreba vysokú školu na to, aby ani termín 2026 nebol reálny. Vo svete už budú jazdiť autonómne autá a rýchlovlaky budú poľahky prekračovať 300 km/h a my na Slovensku sa s polstoročným zaostaním budeme možno tešiť z diaľničného spojenia dvoch najväčších miest krajiny a možno druhého úseku, kde vlak prekročí 160 km/h.

Komunisti začali stavať diaľnicu D1 v roku 1974. Nezvládli to za 15 rokov a zmohli sa na úsek k Piešťanom a nedokončené prepojenie Prešova a Košíc. Po roku 1989 natúpili "demokrati", ktorí rovnakú výzvu nezrealizujú ani za 37 rokov!!!

Problémy sú stále v hre

Súhlas od Európskej komisie dostala diaľnica až v r2012. Prijali opatrenia, ktoré vypracovala Slovenská republika, týkajúce sa negatívneho vplyvu výstavby diaľnice na životné prostredie. Lenže v r2013 sa v plánovanom úseku pri Šútove zosunul svah. Na základe toho obnovili posudzovanie vplyvu diaľnice k ekológii.


V máji tohto roku tak ministerstvo životného prostredia vo svojom záverečnom stanovisku k tomuto úseku uviedlo, že súhlasí s variantom cesty s tunelom Korbeľka. K diaľnici sa však následne objavili pripomienky, ktoré súvisia s problematikou spodnej vody.


NDS tvrdí, že vie nájsť riešenie tohto problému a pripomienky nepovažuje za opodstatnené. "Avšak rozumieme pripomienkam, či už od občianskych združení alebo obcí," dodal investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti Ladislav Dudáš.


V NDS odhadujú, že aj v ďalších stupňoch prípravy diaľnice nastane opäť diskusia. "Sú zákonné možnosti na to, ako sa dotknuté organizácie, respektíve občania môžu nejakým spôsobom odvolávať a tieto svoje právne možnosti väčšinou aj využívajú," konštatoval Ďurišin.

Krutá realita

Slovenský minister dopravy sa zastaví na návšteve u nemeckého kolegu. Vidí garáž plnú luxusných áut, veľká vila, všade samé striptérky... Slovák sa pýta, ako môže takto žiť, odkiaľ má toľko peňazí? Nemecký minister hovorí:

-"To máš tak. Vidíš tú diaľnicu?"
-"Vidím."
-"Mala byť široká 20 m, ale stiahol som to na 19 a z toho si takto žijem!"

Po pol roku ide nemecký minister na návštevu k slovenskému. Vidí 2x takú garáž s luxusnými autami, vrtuľník, malý zámoček... Udivene sa pýta, ako zarobil toľko peňazí na taký luxusný život.

-"To máš tak, vidíš tú diaľnicu?"
-"Akú diaľnicu?"
-"No vidíš!!!"

Bohužiaľ, to už nie je vtip, ale krutá realita zo Slovenska.

Zdroj: HnOnline

Diaľnica do Košíc v r2026? Už toľkokrát presunutý termín, že Slováci žiadnemu novému sľubu neveria a nie je vylúčené, že generácia dnešných 40-50tnikov sa jej nedočká!

Najsmutnejšie na tom je, že NDS chce začať súťaž o posledný úsek až v roku 2021. Áno, čítate správne! Až o 4 roky! Ide o úsek Turany-Hubová, ktorý roky trápia rôzne problémy. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. Európska komisia v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby úseku cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica. "V prípade pozitívneho vývoja sme schopní v roku 2021 začať súťažiť zhotoviteľa," avizoval na stretnutí s novinármi nový generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.


Takže si to povedzme na rovinu. V aktuálnych podmienkach, keď výberový tender trvá 12 mesiacov, sa reálne môže stať, že stavba sa začne stavať až v r2022. Doba trvania stavby sa odhaduje na 4 roky, ak pôjde všetko hladko. Netreba vysokú školu na to, aby ani termín 2026 nebol reálny. Vo svete už budú jazdiť autonómne autá a rýchlovlaky budú poľahky prekračovať 300 km/h a my na Slovensku sa s polstoročným zaostaním budeme možno tešiť z diaľničného spojenia dvoch najväčších miest krajiny a možno druhého úseku, kde vlak prekročí 160 km/h.

Komunisti začali stavať diaľnicu D1 v roku 1974. Nezvládli to za 15 rokov a zmohli sa na úsek k Piešťanom a nedokončené prepojenie Prešova a Košíc. Po roku 1989 natúpili "demokrati", ktorí rovnakú výzvu nezrealizujú ani za 37 rokov!!!

Problémy sú stále v hre

Súhlas od Európskej komisie dostala diaľnica až v r2012. Prijali opatrenia, ktoré vypracovala Slovenská republika, týkajúce sa negatívneho vplyvu výstavby diaľnice na životné prostredie. Lenže v r2013 sa v plánovanom úseku pri Šútove zosunul svah. Na základe toho obnovili posudzovanie vplyvu diaľnice k ekológii.


V máji tohto roku tak ministerstvo životného prostredia vo svojom záverečnom stanovisku k tomuto úseku uviedlo, že súhlasí s variantom cesty s tunelom Korbeľka. K diaľnici sa však následne objavili pripomienky, ktoré súvisia s problematikou spodnej vody.


NDS tvrdí, že vie nájsť riešenie tohto problému a pripomienky nepovažuje za opodstatnené. "Avšak rozumieme pripomienkam, či už od občianskych združení alebo obcí," dodal investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti Ladislav Dudáš.


V NDS odhadujú, že aj v ďalších stupňoch prípravy diaľnice nastane opäť diskusia. "Sú zákonné možnosti na to, ako sa dotknuté organizácie, respektíve občania môžu nejakým spôsobom odvolávať a tieto svoje právne možnosti väčšinou aj využívajú," konštatoval Ďurišin.

Krutá realita

Slovenský minister dopravy sa zastaví na návšteve u nemeckého kolegu. Vidí garáž plnú luxusných áut, veľká vila, všade samé striptérky... Slovák sa pýta, ako môže takto žiť, odkiaľ má toľko peňazí? Nemecký minister hovorí:

-"To máš tak. Vidíš tú diaľnicu?"
-"Vidím."
-"Mala byť široká 20 m, ale stiahol som to na 19 a z toho si takto žijem!"

Po pol roku ide nemecký minister na návštevu k slovenskému. Vidí 2x takú garáž s luxusnými autami, vrtuľník, malý zámoček... Udivene sa pýta, ako zarobil toľko peňazí na taký luxusný život.

-"To máš tak, vidíš tú diaľnicu?"
-"Akú diaľnicu?"
-"No vidíš!!!"

Bohužiaľ, to už nie je vtip, ale krutá realita zo Slovenska.

Zdroj: HnOnline