Zvýšenie maximálnej rýchlosti na diaľniciach má aj svoje pozitíva, ale aj negatíva. 

Priznajte sa, koľkí z vás jazdia na diaľnici a rýchlostnej ceste už teraz 140+ km/h tachometrových? Nehovorím, že je to zanedbateľný rozdiel, to určite nie. Vyššia rýchlosť so sebou ponesie vždy väčšie riziká.  

Niektorí tvrdia, že v Rakúsku je na cestách vyššia disciplína. No o tom by sa dalo polemizovať. Dokonalí vodiči v mojich očiach určite nie sú. Ale škatuľkovať veľmi nechcem. Ako to je u nás? Tento nápad opäť ožil. A určite to nie je prvý, ani poslednýkrát. Asi najznámejšou a najmedializovanejšou zmenou maximálnej povolenej rýchlosti pochádzal z dielne Smer-u pred vyše desiatimi rokmi. Neprešlo to. Pôvodný, desať rokov starý návrh rozprával až o 160 km/h. Popravde, nečudujem sa, že to neprešlo.

Vtedy na také zásadné zvýšenie nebolo Slovensko pripravené, aj čo sa týka parametrov, ktoré by sme mohli schovať pod priemerný vek vozidiel. Jasné, nové autá už vtedy tieto rýchlosti s prehľadom zvládali. V tej dobe 10 rokov staré autá boli niekde inde, ako dnes desať rokov staré autá. A viem to porovnať dokonale, keďže mám skoro 20-ročné auto denne v premávke.

Ako je to dnes?

Technika pokročila, autá sú bezpečnejšie, ale otázka je, či sú na tom vodiči lepšie. Na toto neexistuje jednoznačná odpoveď. Dovolím si však tvrdiť, že dnes sú vodiči podstatne viac vyrušovaní okolitými vplyvmi ako pred rokmi. Poviem len taký blbý príklad. Telefonovanie. SMS sa dala naťukať aj po pamäti, internet v mobile nemal každý... A tak by sme mohli ísť až po dotykové obrazovky v autách miesto intuitívne umiestnených tlačidiel. Na druhej strane aktívna bezpečnosť vozidiel je o pár levelov vyššia. K tomu si pripočítajte avizované povolenie predchádzania kamiónov na diaľniciach. Vyššia rýchlosť si teda automaticky vyžaduje vyššiu pozornosť. 

Rozdiel v spotrebe medzi 130 a 140 km/h v prípade bežných áut nie je až taký markantný. 

Pre porovnanie, obyčajná kalkulačka. 130 km/h je 36 m/s, 140 km/h je 39 m/s a 160 km/h je 45 m/s. Reakčná a brzdná dráha rastú. To sú len základné faktory, ktoré vyberanie vhodných úsekov ovplyvní... Jednoznačne aj na Slovensku máme úseky, kde by vyššia rýchlosť ako 130 km/h bola akceptovateľná. 

A rovnaký názor má aj minister dopravy Árpad Érsek, ktorý to prezradil pred pár dňami pre TV Markíza. „Uvažujeme aj my, vyberieme úsek, ktorý je nie až tak náročný a ak sa dohodnem s ministerkou vnútra, pôjdeme do tohto aj my," vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

„Vieme si to predstaviť. Všetko závisí od debaty a od diskusie a hlavne budeme vnímať spätnú väzbu odbornej verejnosti. Najskôr tie diaľnice a rýchlostné cesty musia byť pripravené, čo sa týka odpočívadiel, aj zodpovednosti vodičov," doplnila ho ministerka vnútra Denisa Saková (Smer-SD).

Ktorý úsek bude ten prvý, pilotný, to sa ešte nevie. Jazyky rozprávajú o úseku D2 medzi Bratislavou a prechodom Brodské. Či pôjde o celý úsek, alebo o jeho vybrané časti, to tiež zatiaľ jasné nie je. Trošku ma aj zaráža skutočnosť, že táto diaľnica patrí medzi tie staršie vybudované. Povrch je tam miestami všelijaký... Jedno je isté. Nebudú to skúšať na aktuálnej D1 medzi BA a TT. :)

Naše stanovisko

Zmena maximálnej povolenej rýchlosti, či už jej zvýšenie, alebo niekedy aj zníženie, je veľmi citlivou témou. Myslíme si, že navýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici na 140 km/h nie je vôbec zlý nápad. Väčšina diaľnic, a dokonca aj niektoré úseky rýchlostných ciest, toto navýšenie bez problémov zvládnu. Tam, kde to nebude možné, je nutné osadiť dopravné značenie. My sme tomuto návrhu otvorení. Prečo? Lebo v podstate sa už aj teraz tak jazdí. Otázne je však, či tento nápad nebude v očiach niektorých vodičov evokovať to, že už môžu ísť teoreticky tachometrových 160 km/h a aj tak to bude v poriadku. Nezabúdajte, že maximálna povolená rýchlosť neznamená, že musíte toľko ísť. Menej, v rozumnej miere, môžete ísť kedykoľvek.

Zvýšenie maximálnej rýchlosti na diaľniciach má aj svoje pozitíva, ale aj negatíva. 

Priznajte sa, koľkí z vás jazdia na diaľnici a rýchlostnej ceste už teraz 140+ km/h tachometrových? Nehovorím, že je to zanedbateľný rozdiel, to určite nie. Vyššia rýchlosť so sebou ponesie vždy väčšie riziká.  

Niektorí tvrdia, že v Rakúsku je na cestách vyššia disciplína. No o tom by sa dalo polemizovať. Dokonalí vodiči v mojich očiach určite nie sú. Ale škatuľkovať veľmi nechcem. Ako to je u nás? Tento nápad opäť ožil. A určite to nie je prvý, ani poslednýkrát. Asi najznámejšou a najmedializovanejšou zmenou maximálnej povolenej rýchlosti pochádzal z dielne Smer-u pred vyše desiatimi rokmi. Neprešlo to. Pôvodný, desať rokov starý návrh rozprával až o 160 km/h. Popravde, nečudujem sa, že to neprešlo.

Vtedy na také zásadné zvýšenie nebolo Slovensko pripravené, aj čo sa týka parametrov, ktoré by sme mohli schovať pod priemerný vek vozidiel. Jasné, nové autá už vtedy tieto rýchlosti s prehľadom zvládali. V tej dobe 10 rokov staré autá boli niekde inde, ako dnes desať rokov staré autá. A viem to porovnať dokonale, keďže mám skoro 20-ročné auto denne v premávke.

Ako je to dnes?

Technika pokročila, autá sú bezpečnejšie, ale otázka je, či sú na tom vodiči lepšie. Na toto neexistuje jednoznačná odpoveď. Dovolím si však tvrdiť, že dnes sú vodiči podstatne viac vyrušovaní okolitými vplyvmi ako pred rokmi. Poviem len taký blbý príklad. Telefonovanie. SMS sa dala naťukať aj po pamäti, internet v mobile nemal každý... A tak by sme mohli ísť až po dotykové obrazovky v autách miesto intuitívne umiestnených tlačidiel. Na druhej strane aktívna bezpečnosť vozidiel je o pár levelov vyššia. K tomu si pripočítajte avizované povolenie predchádzania kamiónov na diaľniciach. Vyššia rýchlosť si teda automaticky vyžaduje vyššiu pozornosť. 

Rozdiel v spotrebe medzi 130 a 140 km/h v prípade bežných áut nie je až taký markantný. 

Pre porovnanie, obyčajná kalkulačka. 130 km/h je 36 m/s, 140 km/h je 39 m/s a 160 km/h je 45 m/s. Reakčná a brzdná dráha rastú. To sú len základné faktory, ktoré vyberanie vhodných úsekov ovplyvní... Jednoznačne aj na Slovensku máme úseky, kde by vyššia rýchlosť ako 130 km/h bola akceptovateľná. 

A rovnaký názor má aj minister dopravy Árpad Érsek, ktorý to prezradil pred pár dňami pre TV Markíza. „Uvažujeme aj my, vyberieme úsek, ktorý je nie až tak náročný a ak sa dohodnem s ministerkou vnútra, pôjdeme do tohto aj my," vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

„Vieme si to predstaviť. Všetko závisí od debaty a od diskusie a hlavne budeme vnímať spätnú väzbu odbornej verejnosti. Najskôr tie diaľnice a rýchlostné cesty musia byť pripravené, čo sa týka odpočívadiel, aj zodpovednosti vodičov," doplnila ho ministerka vnútra Denisa Saková (Smer-SD).

Ktorý úsek bude ten prvý, pilotný, to sa ešte nevie. Jazyky rozprávajú o úseku D2 medzi Bratislavou a prechodom Brodské. Či pôjde o celý úsek, alebo o jeho vybrané časti, to tiež zatiaľ jasné nie je. Trošku ma aj zaráža skutočnosť, že táto diaľnica patrí medzi tie staršie vybudované. Povrch je tam miestami všelijaký... Jedno je isté. Nebudú to skúšať na aktuálnej D1 medzi BA a TT. :)

Naše stanovisko

Zmena maximálnej povolenej rýchlosti, či už jej zvýšenie, alebo niekedy aj zníženie, je veľmi citlivou témou. Myslíme si, že navýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici na 140 km/h nie je vôbec zlý nápad. Väčšina diaľnic, a dokonca aj niektoré úseky rýchlostných ciest, toto navýšenie bez problémov zvládnu. Tam, kde to nebude možné, je nutné osadiť dopravné značenie. My sme tomuto návrhu otvorení. Prečo? Lebo v podstate sa už aj teraz tak jazdí. Otázne je však, či tento nápad nebude v očiach niektorých vodičov evokovať to, že už môžu ísť teoreticky tachometrových 160 km/h a aj tak to bude v poriadku. Nezabúdajte, že maximálna povolená rýchlosť neznamená, že musíte toľko ísť. Menej, v rozumnej miere, môžete ísť kedykoľvek.